Kārtot pēc: jaunākā, vecākā
 

CE rezultāti 2016. gadā jeb Quo vadis?

 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Ja varam ticēt VISC apkopotajai informācijai, šogad matemātikas CE vidējais vērtējums bijis smieklīgi 36,2%, savukārt latviešu valodas - 51,3%. Ņemot acīmredzamo tendenci eksāmenu uzdevumu sarežģītībai mazināties katru gadu, šādi rezultāti nudien ir pārsteidzoši. Saprotams, ierēdņi, politiķi un sabiedrība kopumā izsaka dažādas spekulācijas, meklējot cēloni tik zemiem rezultātiem. Šķiet, traģikomiskāko skaidrojumu piedāvāja RTU rektors Ribickis. Viņaprāt, CE rezultāti esot saistīti ar pedagogu atalgojumu un apstākli, ka daudzi jaunieši pārdzīvojot savu vecāku aizbraukšanu uz ārzemēm.
Varu piedāvāt savu skaidrojumu konkrētajai problēmai. Nē, tie nav ne pedagogi (lai arī to darba kvalitāte, manuprāt, ne vienmēr ir pietiekama), nedz izglītības sistēma kā tāda (kura, manuprāt, nebūt nav tik slikta), bet gan pati sabiedrība, tās uzskati un vērtīborientācija. Atļaušos citēt kādu Como.lv lietotāju:

Man bija klasē viens džeks, kurš mācījās uz 9 un 10.
Vidusskolā aizgāja uz valsts ģimnāziju, kaut kur arī studēja.
Viņš tagad vietējā veikalā par kasieri strādā.
Viņš tikai pa olimpiādēm vien dzīvojās.
Visos mācību priekšmetos bija olimpiāžu uzvarētājs.
Es kā viņu ieraudzīju šovasar strādājot vietējā biju šokā.
Tas jau nav pasaules gals eksāmenu slikti rezultāti.


Es vēlētos uzdot jautājumu Cosmo.lv sabiedrībai, kādēļ daudzi (saprotams, ne visi) uzskata, ka akadēmiskā izglītība nebūt nav tik svarīga; daudz nozīmīgāka esot kaut kāda “dzīves gudrība”. Vai tiešām tik daudziem saskābst vīnogas, tādēļ tie mierina sevi ar ilūzijām, ka akadēmiski izglītotie un spējīgie cilvēki neko daudz nesasniegs, bet viņi - tie, kam piemīt tikai viņiem raksturīga gudrība - sasniegs daudz? Atvainojiet, bet tas ir bērnišķīgi! Ikdienā satieku pietiekami veiksmīgus cilvēkus, un neviens no tiem nav ar "nopirktu" kādas biznesa augstskolas diplomu vai 30% vērtējumu CE. Statistika rāda, ka pastāv spēcīga korelācija starp izglītību un ikgadējiem ienākumiem. Manuprāt, ir jālaiž absurdais stereotips, ka (akadēmiski) gudrie cilvēki ir dīvaiņi, kas dzīvē neko daudz nesasniedz.
Otrs faktors, kas ļoti ietekmē jauniešus, manā skatījumā ir aplamais viedoklis, ka cītīgi mācās tikai "nerdi", bet jaunietim dzīvē ir galvenais būt populāram (ievietot sociālajos tīklos savas fotogrāfijas, kuras tāpat nevienam neinteresē), izbaudīt jaunību (izniekot laiku bezjēdzīgās ballītēs, lietot alkoholu) un dzīvot ar pārliecību, ka viņš ir personība (tas nekas, ka neprot par jauku saliktu teikumu uzrakstīt bez interpunkcijas kļūdām).
Saprotams, ar vienām vienīgām akadēmiskām kompetencēm veiksmīgu karjeru izveidot būtu sarežģīti, bet mana personīgā pieredze rāda, ka cilvēks, kas sevī izkopis spēju domāt abstrakti, racionāli un dalīt problēmas vienkāršākās, ievērojami pārspēj tos, kas mācījušies viduvēji un savu laiku izmantojuši neracionāli.
Mīļās Cosmo.lv lietotājas! Lasot jūsu diskusijas, rodas iespaids, ka 80% no jums ir gandrīz vai skaistākās meitenes Latvijā: gudras, izglītotas, pašapzinīgas un neatvairāmi skaistas. Skaudrā realitāte gan ir tāda, ka aptuveni 70% no jums ir absolūti pelēkas peles, kas dzīvē neko īpašu tā arī nesasniegs. Nenoliedzu, ka šķiet sastopamas arī patiešām skaistas un gudras meitenes, taču to īpatsvars, manuprāt, ir ļoti mazs.
04.07.2016 16:47 |
 
Reitings 22
Reģ: 04.07.2016
Pārāk garš palags!

Ignore!
04.07.2016 16:50 |
 
Reitings 1321
Reģ: 03.11.2015
Atkarīgs jau no profesijas, kas tiek izvēlēta. Labi eksāmenu rezultāti dod lielāku iespēju iestāties, kur vien vēlies.
04.07.2016 16:53 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Es uzskatu, ka mūsu izglītības sistēma IR slikta - neiemāca domāt, analizēt, saredzēt kopsakarības, izprast.

Tās rezultāts ir tevis minētie jaunieši, kas "zin", ka zubrīši ir lūzeri, bet ne ar kādu statistiku šajā sakarā iepazinušies nav un pat netaisās.
04.07.2016 16:54 |
 
Reitings 22
Reģ: 04.07.2016
Pārlasiet tēmu, dāmas!
Autora līmenis - es cenšos izlikties gudrs, tādējādi izprovocēt bezjēdzīgu diskusiju !

Kuram vīrietim rūp sieviešu paustā attieksme un novērojumi soc. tīklos.. !?
Īpaši Cosmo, kurā meitenes līdz galam nekad nesaka ko domā, jo cilvēki pazīst viens otru šajā portālā !


Mācaties Ignorēt troļļus!

Jeb, rakstāt citās tēmās, ja jums nav ko darīt !


Taču sāciet domāt! (t)
04.07.2016 16:59 |
 
Reitings 688
Reģ: 19.04.2015
57days
+1000000
04.07.2016 16:59 |
 
Reitings 2051
Reģ: 29.01.2009
Zemie CE rezultāti kārtējo reizi apliecina, ka problēma ir izglītības sistēmā un kvalitātē kopumā. Vāja organizācija, nepārdomāts saturs un, jā, arī nepietiekams pedagogu atalgojums un zems profesijas prestižs atspoguļojas faktiskajā zināšanu līmenī. Un nemaz nerunāsim par kritiskās domāšanas, radošuma un kaut vai elementāras spējas meklēt un izvērtēt informāciju attīstību, tā, manuprāt, ir vislielākā problēma. Bet tā kā tiešā veidā šīs spējas CE rezultāti nemēra, tad, protams, ka arī turpmāk tas viss tiks atstāts novārtā.
04.07.2016 17:00 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Es uzskatu, ka mūsu izglītības sistēma IR slikta - neiemāca domāt, analizēt, saredzēt kopsakarības, izprast.

Kā, Tavuprāt, iespējams atrisināt kādu kombinatorikas uzdevumu, pierādīt stereometrijas teorēmu, izvest formulu fizikas uzdevuma risinājumam, pamatot optisko izomēriju, salikt atbilstošās pieturzīmes teikumā, ja cilvēks neprot domāt, analizēt, neredz kopsakarības, neizprot, bet visu ir tikai "iezubrījis"?
04.07.2016 17:02 |
 
Reitings 3127
Reģ: 02.06.2016
Es uzskatu, ka izglītības sistēma mums nemaz nav tik slikta kopumā. Protams, skolotāju zemais atalgojums liek viņiem meklēt iespējas vēl nopelnīt iztikai naudu un varbūt tas arī iedragā kaut ko, jo koncentrējas uz izdzīvošanu. Problēma, manuprāt, ir tajā, ka standarti ir palikuši tādi paši eksāmeniem, nu apmēram, bet mūsdienu jaunieši nav spējīgi to visu apgūt. Ir citas prioritātes, vai nu tās būtu balles, izklaide, lielākā gadījumā darbs. Pelna naudu un skola ir tikai tā starpcitu. Telefoni, planšetes un citas ierīces nedod un neattīsta to mācīšanās veidu un tās prasmes, kuras bija aktuālas agrāk. Bērni informāciju uztver citādāk. Nemāk lasīt un saprast izlasīto, vajag lai lec teksti, attēli un viss pārējais uz visām pusēm, kā tas ir viņu ikdienā. Cita paaudze, ar citām uztveres īpatnībām un spējām koncentrēties, motivāciju, vēlmēm atrasties skolā utt.
04.07.2016 17:06 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Kā, Tavuprāt, iespējams atrisināt kādu kombinatorikas uzdevumu, pierādīt stereometrijas teorēmu, izvest formulu fizikas uzdevuma risinājumam, pamatot optisko izomēriju, salikt atbilstošās pieturzīmes teikumā, ja cilvēks neprot domāt, analizēt, neredz kopsakarības, neizprot, bet visu ir tikai "iezubrījis"?


A nekā. Bet pats tu sāki savu palagu ar frāzi:
šogad matemātikas CE vidējais vērtējums bijis smieklīgi 36,2%


Tieši tāpēc, ka mūsu izglītības sistēma to visu neiemāca, tāpēc arī tāds rezultāts.

Mums māca faktus, lielākoties, un bieži vien - pasausus faktus. Tas, attiecīgi, nogalina interesi pret vairumu mācību priekšmetu. Ar no tā izrietošajām sekām.
04.07.2016 17:11 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Es uzskatu, ka izglītības sistēma mums nemaz nav tik slikta kopumā.


Kopumā - tas ir kā? Uz kādiem pētījumiem, novērojumiem tu balsti šo apgalvojumu? Ar ko salīdzini?
04.07.2016 17:12 |
 
Reitings 107
Reģ: 03.03.2016
Kurā Eiropas valstī tad ir tā super labā izglītības sistēma?
04.07.2016 17:12 |
 
Reitings 22
Reģ: 04.07.2016
barosiet trolli ?!
REALY ? ! (t)(t)
04.07.2016 17:15 |
 
Reitings 3127
Reģ: 02.06.2016
Kopumā - tas ir kā? Uz kādiem pētījumiem, novērojumiem tu balsti šo apgalvojumu? Ar ko salīdzini?

Salīdzinot ar citām valstīm, nu ko par to zinu. Neesmu jau spečuks. Skatoties, kā mūsējiem iet starptautiskās olimpiādēs, konkursos utt. Veiksmīgi studē, praksēs brauc. No erasmus pieredzēm.
04.07.2016 17:15 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Te statistika:



Te tikai links, lai nepiespamoju visu diskusiju ar tievam, garām bildēm:
https://static-secure.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2013/12/5/1386241291926/PISAFULLLITERACYWEB.png
04.07.2016 17:38 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Tieši tāpēc, ka mūsu izglītības sistēma to visu neiemāca, tāpēc arī tāds rezultāts.

Mums māca faktus, lielākoties, un bieži vien - pasausus faktus. Tas, attiecīgi, nogalina interesi pret vairumu mācību priekšmetu. Ar no tā izrietošajām sekām.


Man šķiet, ka nav iespējams iemācīt izprast; izprast ir iespējams tikai iemācīties. Un tas jau ir paša skolēna ziņā. Kādēļ 16-19 gadus veci "bērni" vēlas, lai tiem zinības "ar karotīti ielej mutē"? Lai arī cik vienaldzīgu būtu pedagogi, es atsakot ticēt, ka tie nepaskaidro, ja skolēns kaut ko nesaprot, bet vēršas pie skolotāja. Ok, ja skolotājs konkrētajā priekšmetā patiešām ir tik slikts, ir visas iespējas mainīt klasi/skolu. Bet problēma, manuprāt, ir citā: vairums skolēnu vienkārši nepūlas. Nav interesanti? Varbūt arī mazgāties katru dienu ir garlaicīgi un sausi. Tad nemazgāsimies ikdienā? Otrkārt, kā tad pirms gadiem 20 skolēniem mācību priekšmeti nešķita garlaicīgi?
04.07.2016 17:45 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Kurā Eiropas valstī tad ir tā super labā izglītības sistēma?


Ir viena tāda Eiropas valsts, uz kuru brauc delegācijas no citām valstīm, lai mācītos mācīt labāk. Par šo Eiropas valsti pat mūsu ziņu portāli bieži raksta izglītības sakarā.

Viņiem jau vairākas desmitgades skolotājs ir ļoti prestiža profesija, arī labi apmaksāta, liels konkurss uz studiju vietām, īsumā, viņu skolotāji parasti ir gudri un talantīgi cilvēki. Mācību stundu gadā mazāk, nekā daudzās citās valstīs, mājasdarbu - pats minimums (atšķirībā no Āzijas, kuri savus krutos rezultātus sasniedz, īpaši centīgi papildus mācoties).

Kura tā ir valsts, iegūglē pati ;) hint: tā nav Latvija
04.07.2016 17:48 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Man šķiet, ka nav iespējams iemācīt izprast


Nu redz, man atkal šķiet, ka ir iespējams iemācīt izprast.
04.07.2016 17:49 |
 
Reitings 3709
Reģ: 06.05.2014
Man šādas diskusijas liek sevi rāt, ka no IT studijām aizgāju uz valodniecību. Pēdējā laikā visi kliedz - IT, IT, IT.

Vaina ir izglītības sistēmā. Nu nevar būt tādi rādītāji, ja viss ir ok. To pašu varu šajā semestī savā kursā vērot - nu nevar viss kurss saņemt 4 vai 5 par eksāmenu, ja lektore ir laba. Nu nevar. Un vidusskolās jau tas pats - ja sistēma nestrādā, tad nestrādās. Un nevajag vaibot skolēnus - dzērājus un pīpmaņus. Nu nav tā, ka pēkšņi visi bērni ir dumji.
04.07.2016 18:23 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
L.., ko tieši Tu ieteiktu mainīt sistēmā?

Starp citu, nekad neesmu apgalvojis, ka visi skolēni būtu "dumji".
04.07.2016 18:27 |
 
Reitings 3709
Reģ: 06.05.2014
Kad mācījos, tad tādu problēmu nebija. Eksāmenus likām, visi nokārtojām, bija kādam slikti rezultāti, bet tas nebija vairākums. Tagad jau skolas solā sen nav būts, bet nu, kad gāju māsai pakaļ uz skolu, tad mani pārsteidza tas, ka, ja skola ir līdz plkst. 15:00, tad šis laiks netiek izmantots mājasdarbiem vai konsultācijām, bet gan multenēm. Manos laikos (neesmu jau tik veca, bet nu bija savādāk), pēc stundām visi mācījāmies, blakus bija skolotāja, visu pārbaudīja. Tagad bērns nosēž, izspēlējas un iet mājās, lai mācītos līdz vakaram pats vai ar vecāku palīdzību. Varbūt jāsāk jau ar mazajām klasītēm. Nu kaut kas ir nobrucis veidā, kā notiek izglītības ieguve.
04.07.2016 18:33 |
 
Kārtot pēc: jaunākā, vecākā
 

Pievieno savu komentāru

Nepieciešams reģistrēties vai autorizēties, lai pievienotu atbildi!
   
vairāk  >

Aptauja

 
Vai forumā publiski vajadzētu rādīt arī negatīvos vērtējumus (īkšķis uz leju) komentāriem?
  • Jā, jāredz arī negatīvie vērtējumi
  • Nē, lai paliek redzams tikai pozitīvais vērtējums
  • Nezinu, nav viedokļa
  • Cits
vairāk  >

Lietotāji online (3)