CE rezultāti 2016. gadā jeb Quo vadis?

 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Ja varam ticēt VISC apkopotajai informācijai, šogad matemātikas CE vidējais vērtējums bijis smieklīgi 36,2%, savukārt latviešu valodas - 51,3%. Ņemot acīmredzamo tendenci eksāmenu uzdevumu sarežģītībai mazināties katru gadu, šādi rezultāti nudien ir pārsteidzoši. Saprotams, ierēdņi, politiķi un sabiedrība kopumā izsaka dažādas spekulācijas, meklējot cēloni tik zemiem rezultātiem. Šķiet, traģikomiskāko skaidrojumu piedāvāja RTU rektors Ribickis. Viņaprāt, CE rezultāti esot saistīti ar pedagogu atalgojumu un apstākli, ka daudzi jaunieši pārdzīvojot savu vecāku aizbraukšanu uz ārzemēm.
Varu piedāvāt savu skaidrojumu konkrētajai problēmai. Nē, tie nav ne pedagogi (lai arī to darba kvalitāte, manuprāt, ne vienmēr ir pietiekama), nedz izglītības sistēma kā tāda (kura, manuprāt, nebūt nav tik slikta), bet gan pati sabiedrība, tās uzskati un vērtīborientācija. Atļaušos citēt kādu Como.lv lietotāju:

Man bija klasē viens džeks, kurš mācījās uz 9 un 10.
Vidusskolā aizgāja uz valsts ģimnāziju, kaut kur arī studēja.
Viņš tagad vietējā veikalā par kasieri strādā.
Viņš tikai pa olimpiādēm vien dzīvojās.
Visos mācību priekšmetos bija olimpiāžu uzvarētājs.
Es kā viņu ieraudzīju šovasar strādājot vietējā biju šokā.
Tas jau nav pasaules gals eksāmenu slikti rezultāti.


Es vēlētos uzdot jautājumu Cosmo.lv sabiedrībai, kādēļ daudzi (saprotams, ne visi) uzskata, ka akadēmiskā izglītība nebūt nav tik svarīga; daudz nozīmīgāka esot kaut kāda “dzīves gudrība”. Vai tiešām tik daudziem saskābst vīnogas, tādēļ tie mierina sevi ar ilūzijām, ka akadēmiski izglītotie un spējīgie cilvēki neko daudz nesasniegs, bet viņi - tie, kam piemīt tikai viņiem raksturīga gudrība - sasniegs daudz? Atvainojiet, bet tas ir bērnišķīgi! Ikdienā satieku pietiekami veiksmīgus cilvēkus, un neviens no tiem nav ar "nopirktu" kādas biznesa augstskolas diplomu vai 30% vērtējumu CE. Statistika rāda, ka pastāv spēcīga korelācija starp izglītību un ikgadējiem ienākumiem. Manuprāt, ir jālaiž absurdais stereotips, ka (akadēmiski) gudrie cilvēki ir dīvaiņi, kas dzīvē neko daudz nesasniedz.
Otrs faktors, kas ļoti ietekmē jauniešus, manā skatījumā ir aplamais viedoklis, ka cītīgi mācās tikai "nerdi", bet jaunietim dzīvē ir galvenais būt populāram (ievietot sociālajos tīklos savas fotogrāfijas, kuras tāpat nevienam neinteresē), izbaudīt jaunību (izniekot laiku bezjēdzīgās ballītēs, lietot alkoholu) un dzīvot ar pārliecību, ka viņš ir personība (tas nekas, ka neprot par jauku saliktu teikumu uzrakstīt bez interpunkcijas kļūdām).
Saprotams, ar vienām vienīgām akadēmiskām kompetencēm veiksmīgu karjeru izveidot būtu sarežģīti, bet mana personīgā pieredze rāda, ka cilvēks, kas sevī izkopis spēju domāt abstrakti, racionāli un dalīt problēmas vienkāršākās, ievērojami pārspēj tos, kas mācījušies viduvēji un savu laiku izmantojuši neracionāli.
Mīļās Cosmo.lv lietotājas! Lasot jūsu diskusijas, rodas iespaids, ka 80% no jums ir gandrīz vai skaistākās meitenes Latvijā: gudras, izglītotas, pašapzinīgas un neatvairāmi skaistas. Skaudrā realitāte gan ir tāda, ka aptuveni 70% no jums ir absolūti pelēkas peles, kas dzīvē neko īpašu tā arī nesasniegs. Nenoliedzu, ka šķiet sastopamas arī patiešām skaistas un gudras meitenes, taču to īpatsvars, manuprāt, ir ļoti mazs.
04.07.2016 16:47 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
L.., tad man jāsaka, ka mūsu uzskati saskan šajā jautājumā. Man šķiet, ka skolēni ir nevis pārslogoti, bet gan nepietiekami noslogoti. Ja tie mācītos vairāk un rūpīgāk, arī sekmes uzlabotos. Bet kurš gan mūsdienās uzdrošināsies runāt par slodzes palielināšanu, jo mums, redziet, 16-19 gadus vecie "bērniņi" esot pārguruši un nelaimīgi nežēlīgo mājasdarbu dēļ.

Starp citu, Tu pameti IT? Manuprāt, kādreiz ļoti vēlējies studēt tieši šo jomu. Ja drīkst jautāt, kādēļ izvēlējies valodniecību?
04.07.2016 18:38 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Labi jau būtu, ja būtu tik viegli mainīt izglītības sistēmu :)

Es mainītu vispirms jau skolotājus - no esošajiem atstātu tos, kas prot bērniem saistošā veidā pasniegt savu priekšmetu, un importētu trūkstošos saistoši pasniedzošos skolotajus no... ē.... NVA lielisko skolotāju krājumiem? Filipīnām? Un tad visiem lieliskajiem skolotajiem paceltu algas, lai nemūk prom, finansējot to no savas kabatasnaudas, acīmredzot. Vai no aizsardzības budžeta - nafig mums tie tanki?

Nu un tad ļautu lieliskajiem skolotājiem daudz vairāk brīvības mācīt tā, kā viņi paši atzīst par pareizāku. Izsniegtu budžetu aprīkojuma, materiālu, grāmatu, projektoru, mikroskopu un kāmīšu iegādei darba vajadzībām.

Katrus piecus gadus atkārtotu procesu, kamēr viss kļūst brīniškīgi.
04.07.2016 18:40 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Varētu jau lietot represīvāku metodi, piemēram, piesaistīt konkrētās izglītības iestādes skolotāju atalgojumu tās iepriekšējā gada absolventu CE sniegumam. Bet ko mēs iegūsim? Šaubos, ka skolas centīsies uzlabot vidējo līmeni, bet drīzāk paaugstinās uzņemšanas latiņu. Turklāt jāņem vērā, ka elitāru skolu pedagogiem radīsies negodīga priekšrocība.

Ja runājam par skolēniem aizraujošu vielas izklāstu, es tiešām vēlētos dzirdēt, kā aizraujoši izstāstīt, ka, piemēram, polinomam ar reāliem koeficientiem kompleksās saknes ir pāra skaitā un pa pāriem kompleksi saistītas.
04.07.2016 18:47 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Varētu jau lietot represīvāku metodi, piemēram, piesaistīt konkrētās izglītības iestādes skolotāju atalgojumu tās iepriekšējā gada absolventu CE sniegumam. Bet ko mēs iegūsim?


Iegūsim amerikas modeli: teaching for the test.
04.07.2016 18:50 |
 
Reitings 3628
Reģ: 06.05.2014
Nesaku, ka ir par maz mājasdarbu. Uzskatu, ka ir nepareizi izplānots skolēna laiks un tas ietekmē arī turpmāko veidu, kā skolēns pilda mājasdarbus, kad vairs nav pagarinātās grupas līdz 15:00, vai kā viņas sauc. Ja varētu tā vietā, lai skatītos multenes, pildīt mājasdarbus, jautāt pēc palīdzības, tas jau daudz dotu. Man vienkārši, kā jau teicu, liekas dīvaini, ka bērns skolā skatās multenes, un nejau latviešu, bet tādas pašas, ko tv3 nedēļas nogalēs rāda - Madagaskara, Šreks utt.

Robert, sāku strādāt. Sapratu, ka valodas man līp klāt un ka tas man labāk patīk. IT nav mans, es varu hobija līmenī tur kaut ko padarīt, bet neredzu sevi kā personu, kurai patiktu visu dzīvi drukāt kodus. Bet nu ir momenti, kad aizdomājos, vai neizdarīju stulbību, aizejot no IT.
04.07.2016 18:50 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Sorry, imaginārās saknes! Re, jau pats esmu kaut ko aizmirsis no vidusskolas :-)
04.07.2016 18:51 |
 
Reitings 340
Reģ: 08.03.2015
Manā klasē augstākais bija 33% matmātikā:-( Es beidzu šogad, pašai otrs labākais klasē. Bet tie rezultāti pārsteidza, man iegrieza tieši trešā daļa, kur neko nevarēju izprast:-/
Kad liku 9.kl tad likās savādāk, skolotāja bija ieinteresēta mums iemācīt tā, lai mēs saprastu. Tad man bija kāda sapratne par priekšmetu.
Tad mums nomainījās skolotāja, kas ir tā teikt chill Nu kā cilvēks superīga, bet kā skolotāja, kas spēj iemācīt(t)
Viņas attieksme + mūsu pašu neieinteresētība noveda pie šāda rezultāta. Es biju no tiem dažiem skolēniem, kas centās kaut ko saprast, bet diemžēl bezcerīgi. Skolotāja uzdevumus pa lielam pildīja uz tāfeles priekšā. Un tad noraksti un centies saprast:-|
Galvenais visiem bija nolikt un mērķis ir panākts, no manējiem neviens neizkrita. Daudz jau netrūka dažam, bet labi, ka vismaz.
Daudz, ko arī nemaz mums necentās skaidrot, jo ''mēs tā pat nesapratīšot neko no tā''
Matemātiku vajag pasniegt stingrai skolotājai, nevis tādai, kas atļauj stundas laikā darīt nezin ko.
Cik daudzi nesēdēja stundās ar austiņām ausīs, kas skanēja TIK skaļi, ka man dažus solus tālāk traucēja troksnis.
Tik zemu rezultātu kā saņēmu, es negaidīju. Tik zemā līmenī es nejūtos, bet nu neko. Tāpēc jau es nepalieku par sliktāku cilvēku, tas eksāmens jau nenosaka, kas es esmu un ko varu.:-D
04.07.2016 18:53 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
L.., es nedomāju, ka IT nozare būtu kaut kādā veidā pārāka, ja salīdzinām ar valodniecību - labāk talantīgs valodnieks nekā viduvējs IT speciālists. Galvenais, lai pašai patīk tas, ko dari.

Skolā patiešām skatās multfilmas? :-O Es vēl saprastu, ja bērnudārzā.
04.07.2016 18:54 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Roberts.I, OK, imaginārās saknes nav baigi aizraujošas, bet fiziku (pamatīgs klupšanas akmens mūsu skolās, sevišķi meitenēm), ķīmiju, bioloģiju - tās gan, manuprāt, var padarīt saistošas (saistošs nav tas pats, kas aizraujošs, ja kas). Man patika lūrēt mikroskopos, sajūsmināja laboratorijas darbi ķīmijā, likās diezgan interesanti fizikas eksperimenti.

"Manos laikos" pagarināto grupu un konsultāciju vispār nebija, pildījām (vai nepildījām) mājasdarbus paši.
04.07.2016 18:56 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Matemātiku vajag pasniegt stingrai skolotājai, nevis tādai, kas atļauj stundas laikā darīt nezin ko.

Viennozīmīgi piekrītu un domāju, ka ne tikai matemātiku. :-)
04.07.2016 18:56 |
 
Reitings 340
Reģ: 08.03.2015
Skolā patiešām skatās multfilmas? Es vēl saprastu, ja bērnudārzā.

Un kā vēl skatās. Manējie 12. slēdza simsonus un digitālās tāfeles pie pirmās izdevības8-)
04.07.2016 18:59 |
 
Reitings 2357
Reģ: 17.02.2016
mani pārsteidza tas, ka, ja skola ir līdz plkst. 15:00, tad šis laiks netiek izmantots mājasdarbiem vai konsultācijām, bet gan multenēm.

Gribētos zināt kurā mācību iestādē tā notiek, manam bērnam ir pagarinātā grupa līdz pl.15:00 un šajā laikā pilda mājasdarbus. Mājās paliek pabeigt to, ko nav sanācis izdarīt klasē (jo bieži šajā mācību darba laikā ir ielikti arī skolas pulciņi) vai tiek veidoti projekti, ārpusklases lasīšana. Ja tā pavisam nopietni, tad bērnam pirmajā klasē ir tāda pati darba diena kā pieaugušajam ar pietiekošu slodzi. Ja man kāds tagad pateiktu, ka liktu vēl klāt apjomu, jo redz par maz mācību apjoma, es smagi sāktu lamāties.
Kamēr skolās mācīs, ka ir tikai viens pareizais risinājums un veids kā nonākt līdz rezultātam, mēs nekur tālu ar izaugsmi netiksim.
04.07.2016 19:03 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Rodas sajūta, ka pēc dažiem gadiem 12. klāšu skolēniem būs nepieciešami arī knupīši un barības smalcināšana...
04.07.2016 19:04 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Kamēr skolās mācīs, ka ir tikai viens pareizais risinājums un veids kā nonākt līdz rezultātam, mēs nekur tālu ar izaugsmi netiksim.

+++
04.07.2016 19:06 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Kamēr skolās mācīs, ka ir tikai viens pareizais risinājums un veids kā nonākt līdz rezultātam, mēs nekur tālu ar izaugsmi netiksim.


Jā, noteikti skolēniem sākumskolā ir jāmāca, ka 1+2=3, gan arī 1+2=0, jo nevar būt taču tikai viens pareizais risinājums. :-)
04.07.2016 19:08 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Nejauc risinājumu ar rezultātu.

Var iezubrīt 8x6=48 vai var darīt kā blondīnes, kas pirmajā klasē reizrēķinu neiemācījās: 8x6 = 40+8 (jeb 8x5 un klāt vēl 8)

Tie ir divi dažādi risinājumi. Es izmantoju otro, bet šā vai tā tieku pie pareizā risinājuma.

Tas vēl jo vairāk attiecas uz sarežģītākām matemātiskām problēmām.
04.07.2016 19:13 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
*tieku pie pareizā rezultāta :D

Bet tas, ko Rebelsoul teica, ir par dažādām pieejām uzdevumu risināšanā.
04.07.2016 19:15 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
...tie paši matemātikas olimpiāžu uzdevumi 7,8 klasēm, kur rūķīši spiež viens otram roku kaut kādā dīvainā veidā - tā ir kombinatorika, ko tas cilvēkbērns skolā vēl nav mācījies. Bet redz izrēķina, tie, kas māk domāt, pat pirms par tām formulām ir dzirdējuši!
04.07.2016 19:18 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
57days, lai arī visiem risinājumiem būtu jānoved pie viena rezultāta, tomēr par pareizāko tiek uzskatīts tas, kas ir īsāks un prasa mazāk pūļu.
Starp citu, mans piemērs par 1+2=0 nebūs nav nepareizs, lai arī tas nešķiet intuitīvi. Ja apskatīsim, piemēram, atlikumu klašu gredzenu (rezīdiju) z3={0, 1, 2}, tad tajā aditīvajā grupā atlikumu saskaitīšanu definē kā 1+2=0 un 2+2=1.
04.07.2016 19:44 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Nu jā, un tāpēc liksim visiem zubrīt īsāko risinājumu, un nemaz nemēģināt nākt klajā pašam ar savu (kurš varbūt ir garāks, bet konkrētajam skolniekam intuitīvi labāk saprotams).
04.07.2016 19:47 |
 

Pievieno savu komentāru

Nepieciešams reģistrēties vai autorizēties, lai pievienotu atbildi!
   
vairāk  >

Aptauja

 
Vai forumā publiski vajadzētu rādīt arī negatīvos vērtējumus (īkšķis uz leju) komentāriem?
  • Jā, jāredz arī negatīvie vērtējumi
  • Nē, lai paliek redzams tikai pozitīvais vērtējums
  • Nezinu, nav viedokļa
  • Cits