Liela daļa skolu koncentrējas uz skaitliskiem mērķiem - iespējami lielāks vidējais rezultāts centralizētajos eksāmenos, līdz minimumam samazināts nesekmīgo skaits utt. Šie mērķi ir pašsaprotami un nav nosodāmi, sliktākais ir ceļš, pa kuru tiek iets tiem pretī.
Mācītajam katastrofāli pietrūkst reālas, skolēnam samanāmas un saprotamas sasaistes ar dzīvi - kā tagadnē, tā arī nākotnē. Nepietiek ar cēlu frāzi "Šo iemācoties un zinot, kļūsiet par inteliģentākiem un sabiedrībai derīgākiem cilvēkiem" (vidusskolā reāli dzirdēti vārdi, ne mans izdomājums).
Piekrītu rakstā minētajam piemēram par matemātikas eksāmenu. Lai gan esmu caurcaurēm humanitārais, mati sacēlās stāvus un skumja grimase iegūla manā daudz redzējušajā sejā, kad pirms pāris gadiem iemetu aci videnes matenes eksāmenā. Šāda prasību reducēšana līdz absolūtajam minimumam atņem mums labu kaudzīti nākamo inženieru, izgudrotāju... Jā, jā, tie, kuriem patiesa interese un talants, naktīs pildīs nestandarta uzdevumus, sazināsies ar sevis noskatītajām augstskolām un projektēs nākamās Gaismas pilis, bet mani nepamet naivā doma par to, ka skolai, iespēju robežās, vajadzētu apmierināt dažādas vajadzības un rūpīgi kopt atšķirīgus talantus, nevis nodrošināt skolēniem "obligāto minimumu", par pārējo ļaujot interesēties un cīnīties pašiem. Noteikti atbalstu pakāpenisku pāreju uz mazāku priekšmetu skaitu ar padziļinātu interesējošo sfēru apguvi.
Izglītības joma diemžēl tā arī nav atbrīvojusies no padomju laikos iegūtās pabērna lomas - skolotāja profesijas prestižs ir zems, apmācības mazkvalitatīvas un virspusējas (vairāki tuvi cilvēki savādā fanātismā apgūst šo arodu), sabiedrības attieksme - no vienaldzīgas līdz nievājošai. To labi ilustrē tikumības skandāls - katrs garāmgājējs jūtas kompetents norādīt pedagogam, ko mācīt, ko ne. Būtisks algu palielinājums vienā dienā problēmu neatrisinās, bet tas noteikti ir viens no soļiem, kurš sperams, lai nīkulīgo stāvokli uzlabotu. Nu, maz, maz būs to entuziastu, kuri dosies apgūt pedagoga profesiju, ja nākotne skola 500 eiro banknoti.