Par eksāmenu pirkšanu

21.05.2008, zane_nikodemusa

Kamēr masu mediji un politiķi cepas par to, vai eksāmenu pirkšana ir ētiska padarīšana vai nav, es atcerējos savu pieredzi jautājumu iegūšanā pirms nopietnajiem pārbaudījumiem. Un es dodu 100 procentus, ka šodien rīkotos tāpat.

12.klasi beidzu 2000.gadā. Šķiet, tas bija viens no pirmajiem gadiem, kad sākās tagad jau tik ierastais farss ap eksāmenu pirkšanu. Kaut mācījos Rīgas Valsts 1.ģimnāzijā, kurā bija pieņemts, ka augstā mācību līmeņa dēļ tās audzēkņiem nevajadzētu uztraukties par valsts ieskaitēm, taču arī dažus no mums pārņēma panika pirms kāda no gala eksāmeniem. Kā nu ne, ja visu eksāmenu rezultātu novērtēšana notika pēc lielākā punktu skaita, kuru konkrētajā eksāmenā ieguva kāds skolnieks no visu Latvijas 12.klašu vidus. Kas šāda aprēķina dēļ prātā nāk vienam parastam vidusskolniekam? Ja kāds cits pāris dienu iepriekš iegūst eksāmena jautājumus, tad viņš var atrast pareizās atbildes un uz eksāmenu doties bez lieka stresa. Visdrīzāk šis vidusskolnieks eksāmenu uzrakstīs labāk par kādu zubrilu, kurš stresa dēļ pēkšņi aizmirst visas formulas, vai citu savu skolas biedru, kurš kaut ko zina un kaut ko arī nezina. "Vai tad tas ir godīgi?", man ienāca prātā, kad iekšlietu ministrs Mareks Segliņš pirms pāris dienām aicināja skolniekus nekļūt par aitām un nepirkt eksāmenus. Kā pati Izglītības ministrija var pieļaut, ka brīdī, kad vidusskolniekam šķiet, ka izšķiras visa viņa nākotnē (uz mazliet taisnības jau tajā ir), tiek nopludināti eksāmena jautājumi? Nezinu gan, vai šobrīd eksāmeni tiek vērtēti pēc tās pašas sistēmas kā pirms astoņiem gadiem, taču, manuprāt, aitas ir eksāmenu jautājumu čiepēji, nevis skolnieki.

Un, ja man šodien būtu jāliek eksāmens priekšmetā, kurā nejustos sevišķi pārliecinoša, es rīkotos tieši tāpat kā 2000.gadā. Ļautu lai puiši sazvanās ar mistiskajiem eksāmenu tirgotājiem, pirmseksāmena vakarā dotos kopā ar viņiem uz Vērmanes dārzu, kur kādā tumšā stūrī notiktu naudas un eksāmena jautājumu apmaiņa, tad mēs dotos pie kāda uz dzīvokli un pusnakti rēķinātu uzdevumus. Lai no rīta tāpat neko daudz neatcerētos un atbildētu, balstoties uz savām reālajām zināšanām :) Taču vismaz toreiz mums bija sajūta, ka esam darījuši kaut ko sevis labā, ja jau Izglītības ministrija mūs nesargāja. Proti, lai mēs būtu tie, pēc kuru rezultātiem noteiktu eksāmenā iegūto līmeni, nevis kāds cits. Tas bija izdzīvošanas jautājums.

 
Komentāri [16]
Kārtot pēc jaunākā / vecākā
 
+0
:D Ja būtu piedāvājums, es arī pirktu :D
27.05.2008 23:43 | saite | Atbildēt
 
 
+0
man šī ir sāpīga tēma.kad liku eksāmenu,man pat prātā neienāca,ka varētu meklēt,pirkt to eksāmenu.pēc eksāmena uzreiz uzzināju, ka kojās blakus istabiņā cilvēki visu nakti viņu rēķinājuši bija.dabūjām vienādus līmeņus..škrobe bija par to,ka nav vienlīdzības.sevišķi tādēļ,ka negāju matemātikas klasē. bet aj. kas bijis, bijis. augstskolā veicās labāk :)
27.05.2008 02:49 | saite | Atbildēt
 
 
+0
nesaprotu, tiešām... kas tur ko uztraukties... ??? :-D tie 12.klases eksāmeni ir vieglāki par vieglu... pati kārtoju ekšus pirms 2 gadiem... mācījos vakara vidusskolā, kur līmenis ir loti zems, un stundas apmeklēju patiešām reti, jo strādāju... kārtoju vēsturi.. centralizēto eksāmenu.. gatavošanās - 0, nebija pat konspekta... un kā jūs domājat? dabūju C kategoriju, un nedomāju ka tas ir slikti ņemot vērā manu situāciju.. jautājumi kā pirmklasniekam - nosaukt Latvijas galvaspilsētu :-D ar svītriņām norādīt uz citām pilsētām un to galvaspilsētām ( un arī nebija nekāda Āfrika, tikai Eiropa, elementāri...) reāli nekādas vēstures zināšanas nebija vajadzīgas... un kāds te vēl baidās :-D
23.05.2008 16:23 | saite | Atbildēt
 
 
+0
belka, mans nodoms nebija uzsvērt, ka eksāmenu pirkšana ir vienīgā iespēja laba novērtējuma gūšanā. Manuprāt, absurda ir situācija, ka publiskajā telpā nonāk īstie eksāmeni (vismaz agrāk tā bija), savukārt skolēni par to, ka tiecas pēc tiem tiek saukti par aitām. Kaut manā gadījumā eksāmenu rezultāti nebija īpaši svarīgi, jo augstskolā tāpat bijā jākārto iestājeksāmens, šobrīd, kad daudzās studiju programmās uzņem tikai pēc vidusskolas eksāmenu rezultātiem, man šķiet absolūti nepieņemami, ka Izglītības ministrija nevar apstiprināt, ka arī šogad eksāmenu jautājumu noplūde nav notikusi. Un tādās reizēs nav ko skatīties uz skolnieku rīcību kā ētisku vai nēētisku.
22.05.2008 01:30 | saite | Atbildēt
 
 
+0
Es jau nesaku, ka nulles līmenī. Pamatskolas vielu es daudz maz saprotu. :-D Viss jau nevar padoties. Un nav jau garantijas, ka tā ieskaite tiks sadabūta, tā kā tik un tā paļaušos uz savu galvu!
22.05.2008 00:41 | saite | Atbildēt
 
 
+0
sniedziņ, ja tev matemātika ir nulles līmenī, tad nekādas falšās eksāmena atbilde tev nepalīdzēs! :)
21.05.2008 23:53 | saite | Atbildēt
 
 
+0
Manuprāt ir neētiski publiskā telpā pasut tādas atziņas kā to dara Zane. (e) Pēc autores sacītā iznāk, ka vienīgā iespēja laba novērtējuma gūšanai bija pirkt eksāmenu - "sevis labā". Nu, un kāds tad bija tas lielais labums? Pirmkārt, īstos eksāmenus iegūt ir 0.1% iespejas. Otrkart, ja normali macas,bus ari atbilstos un normals limenis. Viena limena ietvaros ir punkti no min līdz max un tur var ieklauties dazadi 8-)
21.05.2008 19:58 | saite | Atbildēt
 
 
+0
Essnee- bet es jau pāris dienās nevaru samācīties perfekti matemātiku, ja man tas nav izdevies visu skolas laiku. Man viekārši nav tās matemātiskās domāšanas, nu tiešām- nekad nav tā lieta padevusies. Man var skaidrot kaut visu dienu tās formulas, aizķersies labi vien ja uz pāris stundām un tad atkal čušs. Tāpēc visu skolas laiku esmu centusies matemātiku kompensēt ar citiem mācību priekšmetiem, kuri man tiešām padodas!
21.05.2008 18:23 | saite | Atbildēt
 
 
+0
Ja jau vienmēr esi godīgi mācījusies, tad ir neiespējami dabūt nesekmīgu atzīmi. Man, piemēram, vidusskolā vispār nebija bioloģijas, un sadomāju eksāmenu likt. Iemācījos pašmācības ceļā visu vielu un noliku eksāmenu uz B. Tā, ka, ja galva strādā, tad viss ir tā, kā vajag:)
21.05.2008 17:51 | saite | Atbildēt
 
 
+0
Eneil- vispār jau Tev taisnība, bet tik un tā- es nevaru pieļaut nesekmīgu atzīmi atestātā. Es vienmēr esmu bijusi par godīgu "spēli", bet te nu ir tas moments, kad esmu gatava tomēr pašmaukties. Man jau nav tādas naudas, tāpēc klases čaļi ir izdomājuši dabūt šo ieskaiti un padalīties ar pārējiem klasesbiedriem. Ja jau man ir gadījusies tāda izdevība, kāpēc gan lai es to neizmantotu.
Mani draugi, kuri mācās skolās ar matemātikas novirzienu, pat viņi ir ne pa jokam sastresojušies, jo pildot iepriekšējo gadu ieskaites knaps piecinieks vien iznācis.
21.05.2008 17:35 | saite | Atbildēt
 
 

Pievienot komentāru

Pievienot komentārus var tikai reģistrēti lietotāji!
vairāk  >

Aptauja

 
Vai forumā publiski vajadzētu rādīt arī negatīvos vērtējumus (īkšķis uz leju) komentāriem?
  • Jā, jāredz arī negatīvie vērtējumi
  • Nē, lai paliek redzams tikai pozitīvais vērtējums
  • Nezinu, nav viedokļa
  • Cits