Kārtot pēc: jaunākā, vecākā
 

Talants vs Smags darbs

 
Reitings 3897
Reģ: 01.01.2017
Nesen lasīju vienu bla bla bla rakstu(drīzāk viedokli), kurā bija kartējā "ūdens liešana" par kvalificētu inženieru trūkumu.
Raksts:
http://www.delfi.lv/news/comment/comment/arturs-zeps-ka-izaudzinat-inzenierus.d?id=49917385
Rakstā atradu dažas interesantas rindkopas:
Joprojām ir speciālistu pārpalikums humanitārajās un sociālajās zinātnēs, bet trūkst inženierzinātņu, dabaszinātņu un informācijas tehnoloģijas profesionāļu.
Lai šo disproporciju mazinātu, steidzami ir jāiegulda gan skolēnu izglītībā, ieinteresējot viņus eksaktajās zinātnēs un dabaszinātnēs

Jaunieši inženierzinātnes neizvēlas dažādu iemeslu dēļ, bet visbiežāk – vai nu tāpēc, ka īsti nezina, ko dara inženieri

Lai aizpildītu šo izpratnes trūkumu, skolās ir jāskaidro, ko dara inženieris, – ka tā ir radoša profesija, jo inženieris rada jaunas sistēmas un produktus.

Vispārizglītojošajās skolās ir nepieciešams nopietni pievērsties eksakto zinātņu un dabaszinātņu izglītībai, pirmkārt, atsakoties no sociālo zinātņu novirziena un mācot jauniešiem fiziku un ķīmiju un, otrkārt, ieviešot obligāto eksāmenu fizikā un ķīmijā. Pretējā gadījumā liela daļa jauniešu pēc 9. klases joprojām iet vieglāko ceļu, izvēloties mācīties dabaszinības, ne konkrētus eksaktos priekšmetus

Man vienmēr ir bijusi pārliecība ka lai kādā jomā būtu patiešām labi panākumi(nevis kaut kādi) cilvēkam ir jābūt talantam. Ja piemēram Jānis un Pēteris spēlē hokeju un trēnējās pie viena trenera, bet vēlāk Jānis aizbrauc spēlēt NHL, bet Pēteris tā arī paliek spēlēt amatieru līgā, nevienu tas neizbrīna, visi it kā saprot ka vienkārši Jānim ir talants. Tas pats stāsts ir ar skolām un skolniekiem. Ja atnākt uz jebkuru skolu un uz jebkuru skolas klasi, tad uzreiz var piefiksēt ka vieni bērni labi zīmē, citi labi dzied, kādam labi padodas tehniskās lietas, bet cits ir uz "Tu" ar skaitīšanu/matemātiku un t.t.
Izlasot minēto rakstu man bija tāds"WTF?!". Es vairs tiešām nesaprotu, kurā brīdī jēdziens "Talants" tika devalvēts un aizmirsts. Esmu kaut ko palaidis garām un mums tagad tiešām dzimst tik ģeneāli bērni, kuri var visu, kuri var apgūt visu ko un augstā līmenī sākot ar zīmēšanu S.Dalī stilā un beidzot ar programmēšanu B.Stroustrup'a līmenī?
.
Kāds ir jūsu viedoklis šajā jautājumā, tiešām ir vajadzīgs jau minētais "Talants" un bez tā nevar iztikt vai pietiks ar "Smagu darbu" un panākumi būs garantēti uz visiem 100%?
14.04.2018 22:31 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
xanax, neaizmirsti vēl vienu lietu:
.
Ar sliktu skolotāju tas nabaga bērns var nekad neuzzināt, ka viņam jomā X ir talants. Man, piemēram, skolā "talanti" atraisījās tajos priekšmetos, kur skolotājs spēja iedvesmot. Kaut ko līdzīgu esmu dzirdējusi arī no citiem cilvēkiem.
.
Vajag abus, gan "talantu", gan "darbu", bet ir jāsaprot, ka bērns, kuram jau no 3 klases iedzīts riebums pret matemātiku un kam vidusskolā "dabasszinībās tiem, kas nevelk ekzaktos priekšmetus" katru gadu mainījās skolotājs, nekad neies studēt uz fizmatiem un neapjautīs, ka viņam ir spēja uztvert kvantu fiziku tā, kā nevienam citam.
.
Tā ka, jā, es ticu, ka "talanta" uzķeršanai tomēr 80% gadījumu lielu lomu spēlē arī ārēji, vides faktori.
14.04.2018 22:36 |
 
Autorizēts lietotājs10 gadiPatīkModerators
Reitings 10575
Reģ: 29.01.2009
Oi, kamēr rakstīju, 57days jau daļu domu izteica.
Tātad domāju, ka ideja ir tajā, lai veicinātu izpratni par "aizmirstajām" zinātnēm, jo ir gudri prāti, kuri pat nenojauš, ka spēj būt izcili inženieri. Obligātais eksāmens fizikā un ķīmijā gan būtu baisi.
ir vajadzīgs jau minētais "Talants" un bez tā nevar iztikt vai pietiks ar "Smagu darbu" un panākumi būs garantēti uz visiem 100%?

Ne tik ļoti par talantu, bet izjust sevi konkrētajā profesijā, saprast, ka jā, tas ir mans. Tāpat, piemēram, es lai vai cik smagu darbu ieguldītu, nevarētu būt riktīgs fiziķis. Drīzāk kļūtu par ķerto profesoru.
14.04.2018 22:42 |
 
Reitings 4218
Reģ: 29.01.2009
Protams, ka ar smagu darbu ir par maz.:-P
.
Pirmāmkārtām vajag i talantu, i interesi, i dzirksteli acīs.(l)
.
Nu, un skolas, kur var izvēlēties, ko vēlies. 8)
14.04.2018 22:42 |
 
Autorizēts lietotājs10 gadiPatīkModerators
Reitings 10575
Reģ: 29.01.2009
Nu pastāstiet, kā var būt jurista talants? Nevar! Ir jābūt talantam, rakņāties, iekšējai taisnīguma izjūtai utt.. īpašībām, bet tas NAV talants. Tāpat citam labāk padosies rakstveida argumentācija, citam mutvārdu.
14.04.2018 22:45 |
 
Reitings 120
Reģ: 27.02.2018
Mans uzskats vienmēr ir bijis un paliks tāds, ka tas ir netaisnīgi, ka vispār notiek tāda atzīmju likšana. Saprotu, saprotu, ka bez tā nekādi, taču, tai pat laikā, tas ir negodīgi, ka tikai tāpēc, ka kādam mākslā rokas no nepareizās vietas aug, mūzikas stundās lācis uz ausīm uzkāpis un sportā pietrūkst spēju krosu noskriet kā pirmajam, automātiski tiec pie zemākas atzīmes kā tas, kurš var aizsietām acīm uzgleznot portretu, nodziedāt sonāti vai tikt pie zelta medaļas vieglatlētikā. Katrs cilvēks ir spējīgs tajās jomās, kurās tam ir talants.
Teikšu atklāti: ja tajos gados, kad es mācījos vidusskolā, spēkā būtu bijis šis
otrkārt, ieviešot obligāto eksāmenu fizikā un ķīmijā

es pilnīgi noteikti nebūtu skolu pabeigusi. Mans lauciņš vienmēr bijusi literatūra, māksla, ģeogrāfija, kamēr algebra, ķīmija, fizika - tā bija melna bilde, neskatoties uz to, ka teju katru gadu sēdēju vasaras darbos, pēcstundās, ņēmu privātskolotājus utt.,utjp.. Es nesapratu pilnīgi NEKO, kā rezultātā matemātikas eksāmenā ieguvu tieši 1 punktu un treknu F līmeni (laikam par to, ka tikai uzrakstīju savu vārdu, ieskatījos lapā un precīzi 5 minūtes pēc eksāmena sākuma nodevu lapu un izgāju ārā pa durvīm, saprazdama, ka nav jēga atsēdēt 3 stundas, blenžot lapā un lasot uzdevumus, kuri man neko neizsaka). Nespēju aptvert kas notiek galvās tiem, kuri apsver iespēju padarīt kā obligātu eksāmenu tādos priekšmetos, kādi sagādā pamatīgas grūtības lielai daļai jauniešu! Vai tiešām tādā veidā kāds tiks ieinteresēts kļūt par inženieri!? Uzskatu to par idiotisma augstāko pakāpi! Latvija visā savā krāšņumā...
P.S. Savu dzīvi, kā jau to biju plānojusi, saistīju ar mākslu. Jāpiebilst, ka Pitagora teorēma, sīnusi un, atvainojos, ānusi, kuru dēļ n-tos gadus pavadīju vasaras darbos, lai izvilktu četrinieku, man nav bijuši vajadzīgi līdz šai baltai dienai. Par Mendeļejeva tabulu nemaz nerunājot.
14.04.2018 22:46 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Nespēju aptvert kas notiek galvās tiem, kuri apsver iespēju padarīt kā obligātu eksāmenu tādos priekšmetos, kādi sagādā pamatīgas grūtības lielai daļai jauniešu!

Eliise, mums vienkārši liels % skolotāju (atvainojos mazajam % labo skolotāju) ir galīgs piiiiiiiiiii, ar sekām - lielai daļai jauniešu pilnīgi normāli priekšmeti pilnīgi pavelkamā līmenī sagādā pamatīgas grūtības.
.
Problēma ir nevis jauniešu iedzimtajā "beztalantā" konkrētos priekšmetos, bet daļas skolotāju "beztalantā" pasniegt tā, ka pielec.
.
Vēlreiz, atvainojos labajiem skolotājiem! Man dzīvē ar skolotājiem lielākoties ir ļoti veicies, un Mendeļejevu, sīnusus/ānusus un Pitagoru atceros lieliski vairāk nekā 10 gadus pēc skolas beigšanas.
14.04.2018 22:52 |
 
Reitings 3647
Reģ: 26.12.2009
Problēma ir nevis jauniešu iedzimtajā "beztalantā" konkrētos priekšmetos, bet daļas skolotāju "beztalantā" pasniegt tā, ka pielec.

To pašu ķīmiju un fiziku var pasniegt patiešām interesanti, ne tikai pliku teoriju. Tagad online ir populāri video, kur pasniedzēji ļoti iznteresanti rāda fizikas un ķimijas praktisko daļu. Tas ļoti trūkst Latvijas skolās.
14.04.2018 22:57 |
 
Autorizēts lietotājs10 gadiPatīkModerators
Reitings 10575
Reģ: 29.01.2009
Problēma ir nevis jauniešu iedzimtajā "beztalantā" konkrētos priekšmetos, bet daļas skolotāju "beztalantā" pasniegt tā, ka pielec.

Arī + vēl simpātijas.
Man ģeometrijā un algebrā vienu gadu bija vasaras darbi, jo vairs negāju uz pulciņu, ko vadīja tā skolotāja. Jāatzīst, ka pirms tam man ģeometrija likās viegla. Laikam gada laikā pilnīgi stulba paliku. (t)
14.04.2018 23:01 |
 
Reitings 3388
Reģ: 27.11.2012
Problēma ir nevis jauniešu iedzimtajā "beztalantā" konkrētos priekšmetos, bet daļas skolotāju "beztalantā" pasniegt tā, ka pielec.

Un ne tikai tā, ka pielec, bet arī tā, lai paliek interesanti. Man bija totāli jukusi ķīmijas skolotāja, ap 11. klasi es viņu sāku ignorēt un ķīmijas stundās parādījos tikai uz k/d. Tas pats bija fizikā. Mēs vienmēr tikai rēķinājām sausus uzdevumus, bez sajēgas, par ko vispār tas ir. Bet varēja taču tik daudz interesantu lietu par dabu pastāstīt!
Labi, ka man šajos priekšmetos nebija eksāmens jākārto.
14.04.2018 23:04 |
 
Reitings 3897
Reģ: 01.01.2017
Obligātais eksāmens fizikā un ķīmijā gan būtu baisi.

Jau dažus gadus matemātikā ir obligāts eksāmens, pēdējos gados eksāmenu rezultātu līmenis visu laiku mazinājās un pagājušajā gadā bija antirekords, jo radītājs nokritās zem 30%. Baumo ka ieviesīs programmēšanas pamatus, vēlāk arī eksāmenu, domāju šis te gan būs šausmas priekš skolniekiem.
14.04.2018 23:10 |
 
Reitings 120
Reģ: 27.02.2018
57days, jā, tas tiesa, varu tikai piekrist! Manā gadījumā tā pati ģeogrāfija bija dzīvs pierādījums tam, kā skolotājs spēj mainīt skolēna attieksmi. Skolā, kurā nomācījos līdz 9.klases sākumam, gados vecā skolotāja vairāk šķita ieinteresēta kafijas dzeršanā un bērnu atstāšanā savā nodabā, visiem liekot lasīt par Ēģiptes piramīdām un faraoniem. Kad mainīju skolu, jaunā ģeogrāfijas skolotāja spēja manī iedvest mīlestību pret konkrēto mācību priekšmetu, jo, ja agrāk likās, ka tā ir tikai viena no tām stundām, kuru gribas vienkārši atsēdēt, sākot mācīties pie jaunās skolotājas, es, cilvēks, kurš parasti bija visai slinks mājasdarbu pildītājs, sāka ne tikai tos pildīt, bet arī bibliotēkā ņemt un mājās lasīt grāmatas par ģeogrāfiju - tik ļoti aizrautīgas un iedvesmojošas bija tās stundas. Par faraoniem un piramīdām vairs nebija ne runas, jo mūsu (audzēkņu) priekšā bija visa pasaule - kartes, filmas, video materiāli, iedvesmojoši stāsti no skolotājas puses. Tāpēc piekrītu, ka ļoooti daudz kas atkarīgs arī no skolotāja, no prasmes ieinteresēt, saprotami izskaidrot.
14.04.2018 23:14 |
 
Reitings 4218
Reģ: 29.01.2009
Izlasīju ielikto rakstu.
.
Pirmkārt, tas ir tikai viedokļraksts. Konkrētā autora konkrēts viedoklis.
.
Otrkārt, pa smadzenēm spiež tā 'obligāti jādara tā un ne citādi' izteiksme, it kā citu veidu kā veicināt eksakto zinātņu uzplaukumu nebūtu.
.
Un galu galā tas ir tikai viena cilvēka viedoklis. Vai par to ir vērts cepties? Nē. Jo tas ir viena cilvēka viedoklis.
.
.
.
Ā, un vēl tuvojas vēlēšanas, un raksta autors ar viltīgām metodēm spiež no deputātiem laukā finansējumu savai pārstāvētajai mācību iestādei. :-P Partijām pirms vēlēšanām mīksta sirds - ja uzspiež pareizajās vietās, ne to vien var dabūt. :-P
14.04.2018 23:14 |
 
Reitings 235
Reģ: 18.01.2018
Domāju, ka ir gan tikai talants, gan tikai smags darbs, gan talants + smags darbs, lai sasniegtu mērķi.
Runājot par matemātikas eksāmenu un matemātiku kā mācību priekśmetu, es tieśām nekad, nekad nesapratīśu, kā var nodot tukśu eksāmena lapu :) un laikam nesapratīśu arī to, ka tas jāraksta ar tādu gandrīz kā lepnumu forumā :) Bet labi, ne par to, matemātikas visi sīnusi un kvadrātsaknes attīsta loģisko domāśanu, ko vajag ne tikai matemātikā :)
ieviesīs programmēšanas pamatus

Programmēśanas pamati jau ir skolās sen - man tādi bija ;)
14.04.2018 23:28 |
 
Reitings 120
Reģ: 27.02.2018
Runājot par matemātikas eksāmenu un matemātiku kā mācību priekśmetu, es tieśām nekad, nekad nesapratīśu, kā var nodot tukśu eksāmena lapu un laikam nesapratīśu arī to, ka tas jāraksta ar tādu gandrīz kā lepnumu forumā

Bet ko citu darīt, ja tajā mācību priekšmetā esi pilnīgs nulle un, izlasot uzdevumus, nav ne mazākās sajēgas kā vispār viņus atrisināt!? Pa tukšo nosēdēt trīs stundas vai arī sarakstīt nez kādus brīnumus, lai tikai lapa būtu aizpildīta!?
Un skumji, ja likās, ka es to rakstu ar lepnumu. Dīvaini, ja uzskati, ka kāds, kurš saņēmis F līmeni eksāmenā, ar to lepojas. Ar savu pieredzi padalījos tāpēc, ka tie, kuri vēlas, lai ķīmijas un fizikas eksāmeni būtu obligāti, šķiet, nemaz nenojauš, ka eksistē tādi cilvēki kā es, kuri pat gribēdami nespēj nokārtot eksāmenu, jo vienkārši, lai arī kā censtos, nesaprot konkrēto vielu.
Šis "nekad, nekad nesapratīšu", kā izklausās, nāk no personas, kurai matemātika padodas. Jo diez vai to rakstītu cilvēks, kurš matemātikā ir absolūta nulle, kā es. Līd ar to saprotu tādu reakciju - tie, kuri konkrētajā priekšmetā daudz maz kaut ko saprot, nekad nesapratīs tos, kuri nejēdz pilnīgi neko.
14.04.2018 23:38 |
 
Reitings 11996
Reģ: 15.03.2013
Kompliments 57days viedoklim! ;-)
Sen zināma patiesība - ir vajadzīgi 10% talanta un 90% darba. Tāds komplekts ir ļoti daudziem cilvēkiem. Problēma lielākoties tajā, ka nav intereses un nav vēlmes, jo nav ielikti labi pamati.
14.04.2018 23:39 |
 
Reitings 235
Reģ: 18.01.2018
Eliise, es to saku tāpēc, ka matemātikas eksāmenā tik daudz ko var atrisināt vien ar formulu lapu un padomājot! :) es tieśām saprotu, ka, jā, visi nevar saprast VISU, taču man neiet kopā, ka var nodot pilnīgi tukśu lapu. 1.daļā vien jau ir daudz jautājumos pamats no pamatskolas :) Nebiju teicamniece, apmeklēju privātskolotāju, kaut kā izkūlos cauri, kaut kā ieraudzīju to visu citādi, ne ar domu tikai "kur tas man noderēs" :)
14.04.2018 23:59 |
 
Reitings 3665
Reģ: 23.06.2016
Man šobrīd liekas, ka talants ir pārāk nolietots jēdziens. Vismaz attiecībā uz lielāko daļu profesiju, jo bieži esmu dzirdējusi kā šis apzīmējums tiek lietots attiecībā uz cilvēku, kuram patīk tas , ko viņš dara (vai vismaz prot labi radīt tādu priekšstatu) un, kurš seko profesijas “paraug-ieteikumiem”, procedūrām. Līdz ar to arī “smags darbs” var būt stiepts jēdziens. Arī par talantiem esmu skeptiska, vismaz, ja runājam par kaut kādi īpašo a la pasaules līmeni (lai ko tas bieži nozīmētu). Piem., kādam var būt skaista balss un viņš centīsies kļūt par dziedātāju, bet izskatīsies ‘ne tā’, nepratīs izturēties un/vai atrast ‘pareizos’ sakarus un beigās būs spiests pievērsties kaut kam citam, lai nopelnītu iztiku. Tajā pašā laikā citam ar stipri viduvējāku balsi gadīsies satikt ‘pareizos cilvēkus’, kuri nokārtos iespējas uzstāties, sagādās atmiņā paliekošas dziesmas, noorganizēs PR kampaņu un, re, “talants” ir dzimis. Šo sakot, es gan nenosodu nevienu, kas izmanto šādas dzīves iespējas, bet, nu, tam ir dažkārt visai nosacīts sakars ar talantiem un/vai pat smagu darbu.
15.04.2018 00:13 |
 
Reitings 3665
Reģ: 23.06.2016
Tā ka, jā, es ticu, ka "talanta" uzķeršanai tomēr 80% gadījumu lielu lomu spēlē arī ārēji, vides faktori.

Vispār piekrītu šim.
15.04.2018 00:20 |
 
Reitings 3897
Reģ: 01.01.2017
tas ir tikai viedokļraksts. Konkrētā autora konkrēts viedoklis.

Un galu galā tas ir tikai viena cilvēka viedoklis. Vai par to ir vērts cepties? Nē. Jo tas ir viena cilvēka viedoklis.

nerātnā pirmkārt, šis te konkrēts viens cilvēks ir "Rīgas Tehniskās universitātes attīstības prorektors" un tas nav mazsvarīgi, jo tas nav kaut kāds kaimiņu alkoholiķis Jurka, bet viens no vadītājiem. Otrkārt, ne jau pirmo reizi un ne jau pirmo gadu es lasu šāda veida tekstus, iepriekš tādus tekstus ir "bīdījuši" citi izglītības sistēmas pārstāvji un pat izglītības ministri. Tas ir tikai piemērs.
Programmēśanas pamati jau ir skolās sen - man tādi bija

LaaL jā, programmēšanas pamati ir atsevišķās skolās, bet pagaidām ne visās.
15.04.2018 00:27 |
 
Reitings 1330
Reģ: 29.10.2014
Mans viedoklis - pirmkārt ir jābūt interesei, tiešām pamatīgai interesei, un interesei jau no jaunības, nevis tā pēkšņi - oo izklausaas interesanti..
Ja ir interese, tad ir arī vēlme mācīties, pilnveidoties un mēģināt.. Protams arī talantam ir nozīme.. jo personīgi pazīstu cilvēkus, kam ļoti interesē kautkas, bet lai kā mēģinātu nesanāk.. Žēl tādus īstenībā..
Ir kas var iemacīties be problēmaam Tiklīdz sāk rasties interese, bet ir kas nevar... Un Jaam it tādi, kam vnk ir talants, kam kautkas vnk padodas bez nekādas īpashas mācīšanās, un ja tas sakrīt ar to ko vēlies un ir izdevīgi, tad vnk super, taa turpināt...
15.04.2018 00:44 |
 
Kārtot pēc: jaunākā, vecākā
 

Pievieno savu komentāru

Nepieciešams reģistrēties vai autorizēties, lai pievienotu atbildi!
   
vairāk  >

Aptauja

 
Vai forumā publiski vajadzētu rādīt arī negatīvos vērtējumus (īkšķis uz leju) komentāriem?
  • Jā, jāredz arī negatīvie vērtējumi
  • Nē, lai paliek redzams tikai pozitīvais vērtējums
  • Nezinu, nav viedokļa
  • Cits