CE rezultāti 2016. gadā jeb Quo vadis?

 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Ja varam ticēt VISC apkopotajai informācijai, šogad matemātikas CE vidējais vērtējums bijis smieklīgi 36,2%, savukārt latviešu valodas - 51,3%. Ņemot acīmredzamo tendenci eksāmenu uzdevumu sarežģītībai mazināties katru gadu, šādi rezultāti nudien ir pārsteidzoši. Saprotams, ierēdņi, politiķi un sabiedrība kopumā izsaka dažādas spekulācijas, meklējot cēloni tik zemiem rezultātiem. Šķiet, traģikomiskāko skaidrojumu piedāvāja RTU rektors Ribickis. Viņaprāt, CE rezultāti esot saistīti ar pedagogu atalgojumu un apstākli, ka daudzi jaunieši pārdzīvojot savu vecāku aizbraukšanu uz ārzemēm.
Varu piedāvāt savu skaidrojumu konkrētajai problēmai. Nē, tie nav ne pedagogi (lai arī to darba kvalitāte, manuprāt, ne vienmēr ir pietiekama), nedz izglītības sistēma kā tāda (kura, manuprāt, nebūt nav tik slikta), bet gan pati sabiedrība, tās uzskati un vērtīborientācija. Atļaušos citēt kādu Como.lv lietotāju:

Man bija klasē viens džeks, kurš mācījās uz 9 un 10.
Vidusskolā aizgāja uz valsts ģimnāziju, kaut kur arī studēja.
Viņš tagad vietējā veikalā par kasieri strādā.
Viņš tikai pa olimpiādēm vien dzīvojās.
Visos mācību priekšmetos bija olimpiāžu uzvarētājs.
Es kā viņu ieraudzīju šovasar strādājot vietējā biju šokā.
Tas jau nav pasaules gals eksāmenu slikti rezultāti.


Es vēlētos uzdot jautājumu Cosmo.lv sabiedrībai, kādēļ daudzi (saprotams, ne visi) uzskata, ka akadēmiskā izglītība nebūt nav tik svarīga; daudz nozīmīgāka esot kaut kāda “dzīves gudrība”. Vai tiešām tik daudziem saskābst vīnogas, tādēļ tie mierina sevi ar ilūzijām, ka akadēmiski izglītotie un spējīgie cilvēki neko daudz nesasniegs, bet viņi - tie, kam piemīt tikai viņiem raksturīga gudrība - sasniegs daudz? Atvainojiet, bet tas ir bērnišķīgi! Ikdienā satieku pietiekami veiksmīgus cilvēkus, un neviens no tiem nav ar "nopirktu" kādas biznesa augstskolas diplomu vai 30% vērtējumu CE. Statistika rāda, ka pastāv spēcīga korelācija starp izglītību un ikgadējiem ienākumiem. Manuprāt, ir jālaiž absurdais stereotips, ka (akadēmiski) gudrie cilvēki ir dīvaiņi, kas dzīvē neko daudz nesasniedz.
Otrs faktors, kas ļoti ietekmē jauniešus, manā skatījumā ir aplamais viedoklis, ka cītīgi mācās tikai "nerdi", bet jaunietim dzīvē ir galvenais būt populāram (ievietot sociālajos tīklos savas fotogrāfijas, kuras tāpat nevienam neinteresē), izbaudīt jaunību (izniekot laiku bezjēdzīgās ballītēs, lietot alkoholu) un dzīvot ar pārliecību, ka viņš ir personība (tas nekas, ka neprot par jauku saliktu teikumu uzrakstīt bez interpunkcijas kļūdām).
Saprotams, ar vienām vienīgām akadēmiskām kompetencēm veiksmīgu karjeru izveidot būtu sarežģīti, bet mana personīgā pieredze rāda, ka cilvēks, kas sevī izkopis spēju domāt abstrakti, racionāli un dalīt problēmas vienkāršākās, ievērojami pārspēj tos, kas mācījušies viduvēji un savu laiku izmantojuši neracionāli.
Mīļās Cosmo.lv lietotājas! Lasot jūsu diskusijas, rodas iespaids, ka 80% no jums ir gandrīz vai skaistākās meitenes Latvijā: gudras, izglītotas, pašapzinīgas un neatvairāmi skaistas. Skaudrā realitāte gan ir tāda, ka aptuveni 70% no jums ir absolūti pelēkas peles, kas dzīvē neko īpašu tā arī nesasniegs. Nenoliedzu, ka šķiet sastopamas arī patiešām skaistas un gudras meitenes, taču to īpatsvars, manuprāt, ir ļoti mazs.
04.07.2016 16:47 |
 
Reitings 16391
Reģ: 09.10.2011
Ja varam ticēt VISC apkopotajai informācijai, šogad matemātikas CE vidējais vērtējums bijis smieklīgi 36,2%, savukārt latviešu valodas - 51,3%.
Manuprāt, tieši šī statistika parāda, ka zināma vaina arī ir jāuzveļ izglītības sistēmai..
04.07.2016 19:48 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
57days, Tavuprāt, iespējams "iezubrīt" risinājumus pierādījumu uzdevumiem? Tad tam skolēnam nudien nepieciešama izcila atmiņa. :-)
Ja skolēns ir rēķinājis daudz un dažādus uzdevumus, viņā sāk veidoties izpratne par konkrēto priekšmetu, un te es nerunāju tikai par matemātiku.
Ilustrēšu ar piemēru. Ko vari "iezubrīt" šajā uzdevumā?

"Tūrists devās no kalnu ciemata A uz kalnu ciematu B un atgriezās atpakaļ ciematā A pa to pašu maršrutu. Maršruts sastāv no vairākiem ceļa posmiem, kas ved kalnup, un vairākiem posmiem, kas ved lejup (līdzenu ceļa posmu nav). Turpceļā tūrists pavadīja 4 h, bet atpakaļceļā 5 h. Visus ceļa posmus, kas ved kalnup, tūrists veica ar nemainīgu ātrumu 3 km/h. Visus ceļa posmus, kas ved lejup, tūrists veica ar nemainīgu ātrumu 6 km/h. Aprēķini attālumu starp kalnu ciematiem A un B."
No šī gada matemātikas CE.
04.07.2016 19:52 |
 
Reitings 16391
Reģ: 09.10.2011
Bet piekrītu tam, ka muļķīgi ir vīpsnāt par tiem, kas labi mācās.. tas manuprāt ir tāds nesekmīgo/knapi sekmīgo mierinājums :D
04.07.2016 19:53 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Roberts.I, šie ir tie "grūtie" tresās daļas uzdevumi, kurus tie, kas neizprot, bet cenšas iezubrīt, arī nespēj izpildīt. Tur arī ir tā problēma, ka uzdevums ir drusku par ķēpīgu, lai to varētu "iezubrīt".

Un tāpēc arī: "šogad matemātikas CE vidējais vērtējums bijis smieklīgi 36,2%"

Par to es arī runāju - kamēr uzdevumi ir vienkārši, tikmēr mūsu bērni nesaprot, un cenšas zubrīt. Kad parādas grūtāks uzdevums, tad ir vispār čau.
04.07.2016 19:59 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Labi, pieņemsim, ka vienkāršākos uzdevumus skolēni cenšas "iezubrīt", tādēļ sarežģītākie nepadodas, jo trūkst izpratnes. Tavuprāt, 57days, kāds būtu risinājums?
04.07.2016 20:07 |
 
Reitings 751
Reģ: 02.12.2015
Lasīju diskusijas sākumu, piekritu visam, bet pēdējā rindkopa visu nojauca. Kāds sakars apvainot Cosmo meitenes, turklāt ja diskusija ir par izglītību, bet apvainojums ir daudz plašāks, par izskatu un rakstura iezīmēm tai skaitā?
Mīļās Cosmo.lv lietotājas! Lasot jūsu diskusijas, rodas iespaids, ka 80% no jums ir gandrīz vai skaistākās meitenes Latvijā: gudras, izglītotas, pašapzinīgas un neatvairāmi skaistas. Skaudrā realitāte gan ir tāda, ka aptuveni 70% no jums ir absolūti pelēkas peles, kas dzīvē neko īpašu tā arī nesasniegs. Nenoliedzu, ka šķiet sastopamas arī patiešām skaistas un gudras meitenes, taču to īpatsvars, manuprāt, ir ļoti mazs.


Bet par izglītību piekrītu tev.
04.07.2016 20:14 |
 
Reitings 1609
Reģ: 03.03.2013
Manai kaimiņienei meita lika šogad eksāmenus.Viņai teica,ka šis eksāmens esot bijis ļoti sarežģīts un neizprotams.Jā,mūsu izglītības sistēma ir sarežģīta,tā valoda ko viņi lieto pat ir tāda,ka sēdi un saproti- ko no tevis grib. Man draudzenei meitiņa 1.klasē uzdevumi ir tādi,kur tiešām ir - viena atbilde un viss.Atceros,ka bija kļūda uzdevumā un sanāca negatīvs skaitlis kļūdas dē,bērns izrēķina to -4 vai cik tur sanācaļ,skolotāja nosvītroja,jo viņiem to nemāca (!!!!)...bet atbilde bija pareiza! Mums mazus robotus audzina kur jāiemācās atbilde.Izglītības sistēma ir briesmīga un ar katru gadu to čakarē vēl vairāk.Es nebrīnos,ka jauniešiem nav interese par priekšmetu,tās grāmatas ir briesmīgas!Atceros,kad man neveicās labi matemātikā,skolotāja konsultācijās gāja cauri maniem risinājumiem,lai atrastu to vietu,kur man viss nojūk.Tā arī sapratu savas kļūdas,bet ja pasaka - nepareiza atbilde,mēģini vēlreiz,pat ja tu īsti nesaproti kur tu kļūdies...Nu sorry...
04.07.2016 20:14 |
 
Reitings 16391
Reģ: 09.10.2011
Skaudrā realitāte gan ir tāda, ka aptuveni 70% no jums ir absolūti pelēkas peles, kas dzīvē neko īpašu tā arī nesasniegs. Nenoliedzu, ka šķiet sastopamas arī patiešām skaistas un gudras meitenes, taču to īpatsvars, manuprāt, ir ļoti mazs.

Eh... nesanāca noturēt to smalko toni... :D
04.07.2016 20:17 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
:) Interesantākas matemātikas stundas. Un nē, es nerunāju par 12-o klasi, bet pamatskolu, un vel jo vairāk sākumskolu.

Nevis sākt ar "jauno vielu", bet, ja vien ir iespēja, iedot jauna tipa uzdevumu, salikt skolniekus grupās, un lai mēģina kaut ko izdomāt, nākt klajā ar idejām. Un tad tam pa virsu jau izskaidrot labāko, ātrāko, īsāko un vieglāko risinājumu.

Biežāk dot visādus cieto riekstu uzdevumus, lai ir motivācija - taisīt sacensības, kaut vai.

Ja riebums pret sausi pasniegtu matemātiku rodas jau pamatskolā, tad seko robi zināšanās un problēmas apgūt jaunu vielu (jo vecā nav skaidra), un vēl dziļāks riebums.
04.07.2016 20:18 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
Nafig jums to rindkopu vajadzēja izvilkt gaismā.... Bija normāla diskusija bez kašķiem :(

Es esmu pelēka pele, kas dzīvē neko nav sasniegusi, bet man toties ir zelta medaļas matemātikas olimpiādēs. Un man aug bērns, kuram skolā riebsies, jo mūsu izglītības sistēma ir galīgā pakaļā... Tāpēc piedodiet, ka mani vairāk interesē izglītības aspekts, nevis stulbības par gudro meiteņu īpatsvaru.
04.07.2016 20:22 |
 
Reitings 3127
Reģ: 02.06.2016
Mani vienmēr fascinē tie komentāri, kuros pauž klaji negatīvu viedokli. Pēc tam nācies noskaidrot, ka tas tāpēc, ka pašam skolā gājis slikti, kaut kas nav padevies, apvainojies, joprojām tur sāpi sevī uz kādu skolotāju vai priekšmetu. Nav ne uz vienu konkrēti, bet nevar objektīvi aiziet no tā prom. Katrs no savas puses skatās.
Tagad paskatoties kādi sīkie ir hiperaktīvi, viņi to mācību stundu nosēdēt nevar, kaut vai uz galvas stāvētu kāds priekšā, jau bērnudārzā ārdās. Nedomāju, ka tā ir audzinātāju vaina. Vecāki daudz strādā, visiem nav laika, iedod tv pulti bērnam un miers. Cita paaudze.
Protams, vajadzētu dažādas mācību metodes pielietot, lai nebūtu tā, ka tikai grāmatā kaut kas jālasa un jāpilda, bet, ja turpināsim visu likt priekšā uz paplātes, kur viss ar vienu klikšķi ir gatavs, kur tad radīsies tā loģiskā domāšana, informācijas izvērtēšanas un atrašanas spēja, analīzes prasmes, ja aiziet tādās galējībās.
04.07.2016 20:27 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Kurā vietā esmu kādu apvainojis? Neapgalvoju, ka visas Cosmo.lv lietotājas būtu dumjas vai neglītas. Pazīstu arī ļoti skaistas un gudras meitenes, taču tādu ir ļoti maz. Manā skatījumā vairākums ir parastas viduvējības – ne skaistas, ne neglītas, ne gudras, ne dumjas. Parasti vidusmēra cilvēki, kuriem nesaprotamu iemeslu dēļ ir nedaudz hipertrofēta pašapziņa. Jā, es saprotu, ja tiešām izcila skaistule un/vai ļoti gudra meitene ir par sevi augstās domās, bet, ja šādi sāk izturēties parasts vidusmēra cilvēks, tas jau man šķiet nedaudz uzjautrinoši.
Ja kāda lasītāja sevi pieskata pie viduvējībām un apvainojas, tad tā nav mana problēma. ;-) Privāti sarakstos ar ļoti interesantām meitenēm, ar kurām diskutēt nudien ir bauda.

Atgriežoties par diskusijas par izglītību, LeduTēja, nezinu, kā māca mūsdienās, bet pirms gadiem 10 skolotāji allaž vēlējās redzēt pilnu risinājumu ar visiem pamatojumiem, ne tikai rezultātu.
04.07.2016 20:29 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
57days, ar Tevi ir interesanti padiskutēt; nekad neesmu pieskaitījis Tevi Cosmopolitan vulgaris lietotājām. :)
04.07.2016 20:32 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
https://en.wikipedia.org/wiki/Illusory_superiority

Vairums cilvēku uzskata, ka ir labāki, nekā vidusmērs. Tas ir, tā sacīt, zinātniski pierādīts un absolūti normāli :)
04.07.2016 20:37 |
 
Reitings 751
Reģ: 02.12.2015
Interesantākas matemātikas stundas. Un nē, es nerunāju par 12-o klasi, bet pamatskolu, un vel jo vairāk sākumskolu.

Nevis sākt ar "jauno vielu", bet, ja vien ir iespēja, iedot jauna tipa uzdevumu, salikt skolniekus grupās, un lai mēģina kaut ko izdomāt, nākt klajā ar idejām. Un tad tam pa virsu jau izskaidrot labāko, ātrāko, īsāko un vieglāko risinājumu.

Biežāk dot visādus cieto riekstu uzdevumus, lai ir motivācija - taisīt sacensības, kaut vai.

Ja riebums pret sausi pasniegtu matemātiku rodas jau pamatskolā, tad seko robi zināšanās un problēmas apgūt jaunu vielu (jo vecā nav skaidra), un vēl dziļāks riebums.

Man no šīm idejām zosāda metas, labi, ka tādas idejas netika realizētas manā laikā. :D

Grupu darbos parasti reāli strādā viens vai divi cilvēki, bet citi slinko. Cietie rieksti sacensībās - un kā jutīsies mazāk spējīgie skolēni, paliekot vienmēr pēdējās vietās? Dažiem tā varbūt būs motivācija, bet citiem drīzāk "ai, trīs reizes jau nesanāca, kāpēc nākamreiz censties". Tas, kas man trūka, lai es saprastu matemātiku, ir tieši saprašana, ka ne visi spēj izrisināt kaut kādos cietos riekstus pa divām minūtēm. Tāpēc gāju pie privātskolotājas, kur saņēmu savu individuālo attieksmi un beigās arī skolā bija ok.

Man pašlaik nav ideju, kā uzlabot izglītības sistēmu, bet kopumā man tā nešķiet nemaz tik slikta. Ir, protams, negatīvās lietas, bet sliecos, ka tomēr viss atkarīgs no skolēna paša/viņa ģimenes/vides, no kurienes nāk. Vai domājat, ka izglītības sistēma pēkšņi tik pasliktinājās, ka pirms 5 gadiem bija normāli rezultāti matemātikas CE, bet šogad vairums dabū 30% ? Un, aizejot no matemātikas tēmas un runājot kaut vai par latviešu valodu, literatūru - domāju, ka agrākos laikos, kad vecāki bērnam deva lasīt grāmatas, nevis spaidīt planšetes, tad bērniem bija labāka izpratne par dzimto valodu, intuitīvi juta, kur likt komatus un kā veidot pareizi teikumus.
04.07.2016 20:38 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
"One of the main effects of illusory superiority in IQ is the "Downing effect". This describes the tendency of people with a below-average IQ to overestimate their IQ, and of people with an above-average IQ to underestimate their IQ." - nevaru nepiekrist. :-)
04.07.2016 20:38 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
ne visi spēj izrisināt kaut kādos cietos riekstus pa divām minūtēm.


Tad ir variants - iedod 10 gudrīšiem cietos riekstus, lai ir aizņemti un negarlaikojas, un pārējiem paskaidro to, ko viņi nesaprata. Bet, lai tas strādātu dzīvē, ir vajadzīgs mazāk noslogots skolotājs, kuram ir laiks sagatavoties divu ātrumu klasei.

Un jā, es uzskatu, ka skolniekus mazajās klasītēs ir jāpieradina strādāt grupās.

Un nē, es neuzskatu, ka ir normāli, ka vairumam skolnieku vairākos priekšmetos ir nepieciešams privatskolotājs.
04.07.2016 20:46 |
 
Reitings 751
Reģ: 02.12.2015
Tad ir variants - iedod 10 gudrīšiem cietos riekstus, lai ir aizņemti un negarlaikojas, un pārējiem paskaidro to, ko viņi nesaprata. Bet, lai tas strādātu dzīvē, ir vajadzīgs mazāk noslogots skolotājs, kuram ir laiks sagatavoties divu ātrumu klasei.

Skolā, kurā es mācījos (bet jau pēc manas absolvēšanas), tika atrasts labs risinājums šai problēmai. Matemātiku un latviešu valodu māca no visas skolas skolēnus sadalot pa grupām pēc zināšanām. Līdz ar to nav matemātika 7.a klasei, bet matemātika pie konkrētās skolotājas, kura māca grupu, kurā ir konkrētie skolēni no 7.a, 7.b utt. Skola ir pietiekami liela, tā ir valsts ģimnāzija.
04.07.2016 20:53 |
 
Reitings 1868
Reģ: 25.05.2014
Man viedoklis ir tāds, ka privātskolotājs nebūt nav slikts variants, ja skolēnam radušās grūtības. Galu galā algot privātskolotāju noteikti ir lētāk nekā studēt par saviem līdzekļiem vēlāk.

Aizdomājos, cik svarīga ir vecāku pozīcija un attieksme izglītības jautājumos. Rodas sajūta, ka vecāki labprātāk savai atvasei uzdāvina iPad, nevis velta laiku un palīdz mācībās.
04.07.2016 20:54 |
 
Reitings 17280
Reģ: 29.01.2012
KitijaK, labs risinājums, tiešām. Vairāk šādu vienkāršu, bet efektīvu risinājumu, un mūsu izglītības sistēma uzlabosies :)

Roberts.I, iPadam arī nav ne vainas, ja tas jaunietis lieto nevis Whatsapp-u, bet kādu no izglītojošajām aplikācijām - mans brālēns ar aplikācijas palīdzību apgūst ģitārspēli, bērnudārzniekiem ir aplikācijas, kas māca rakstīt burtus, vidusskolniekiem ir aplikācijas, kas palīz apgūt svešvalodas, utml. iPads jau nav problēma pats par sevi :)

Privātskolotājus ne visi var atļauties. Un vidusskolā, ne visi vecāki paši saprot priekšmetu tā, lai varētu kaut nedaudz palīdzēt bērnam.
04.07.2016 21:00 |
 

Pievieno savu komentāru

Nepieciešams reģistrēties vai autorizēties, lai pievienotu atbildi!
   
vairāk  >

Aptauja

 
Vai forumā publiski vajadzētu rādīt arī negatīvos vērtējumus (īkšķis uz leju) komentāriem?
  • Jā, jāredz arī negatīvie vērtējumi
  • Nē, lai paliek redzams tikai pozitīvais vērtējums
  • Nezinu, nav viedokļa
  • Cits