Te es varētu sarakstīt garus palagus. Es vispār grāmatu neņemu rokā, ja man nav rakstāmais, ar ko izcelt spilgtākās autora domas.
Ne tuvu tie nebūs mīļākie, jo slinkums celties, bet tepat pie rokas mētājas Ļermontova "Mūsu laiku varonis" un izrakstīšu nedaudz no tā, kas man pasvītrots un licies interesants.
"Mēs atvadījāmies diezgan vēsi. Labais Maksims Maksimičs bija pārvērties tiepīgā, īgnā štābkapteinī. Un kādēļ? Tādēļ, ka Pečorins vai nu aiz izklaidības vai citiem iemesliem - sniedza viņam roku, kad šis gribēja tam mesties ap kaklu. Skumji noskatīties, ka jauneklis zaudē savas jaukākās cerības un sapņus, kad viņa acu priekšā izirst rožainais plīvurs caur kuru tas aplūkoja cilvēku darbus un domas, lai gan atliek vēl cerība, ka veco maldu vietā viņš atradīs jaunus, vēl ātrāk pārejošus, toties tīkamākus... Bet ko lai vietā rod Maksima Makskimiča gados? Neviļus sirds kļūst bezjūtīga un dvēsele nocietinās..."
"Atzīstos, esmu aizspriedumains pret visiem akliem, tizliem, kurliem, mēmiem, klibiem, kuprainiem un tā tālāk. Esmu novērojis, ka cilvēka ārienei aizvien ir kāds dīvains sakars ar viņa dvēseli: it kā. locekli zaudējot, arī dvēsele zaudētu kādu jutekli."
"Es pusdienoju pie viņām. Kņaziene mani uzlūko tik mīlīgi un no meitas neatiet ne soļa...slikti! Toties Vera manis dēļ greizsirdīga un kņazi; tādu labklājību, lūk, esmu sasniedzis! Ko gan visu sievietes nedara, lai sarūgtinātu savu sāncensi! Es atceros, reiz viena manī iemīlējās tikai tāpēc, ka es mīlēju citu. Nav nekā paradoksālāka par sievietes prātu: sievietēm grūti kaut ko iestāstīt, viņas jānoved tādā stāvoklī, lai pašas sevi pārliecinātu: pierādījumu kārtība, kādā viņas iznīcina savus aizspriedumus, visai oriģināla; lai izmācītos viņu dialektiku, mūsu smadzenēm jāapgāž visi skolā iekaltie loģikas likumi. Piemēram, parastais spriedums:
Šis cilvēks mani mīl, bet es esmu precējusies: tātad nedrīkstu viņu mīlēt!
Sievietes spriedums:
Es nedrīkstu viņu mīlēt, jo esmu precējusies, bet viņš mani mīl, tātad...
Seko daudzpunkti, jo saprāts te nekā nesaka, bet pa lielākai daļai runā mēle, acis un tām piebalso sirds, ja ir tāda.
Bet ja nu šīs piezīmes kādreiz nonāktu sievietes rokās? - Meli! - tā saniknota izsauksies.
Kopš tā laika, kamēr dzejnieki dzejo un sievietes tos lasa (par ko tām visdziļākā pateicība), viņas tik daudz dēvētas par enģeļiem, ka pašas savā sirds vientiesībā patiesi noticējušas šim komplimentam, piemirsdamas, ka tie paši dzejnieki par naudu Neronu cildināja kā pusdievu..."